Połączenia lotnicze między Zieloną Górą a Warszawą będą kontynuowane w 2025 roku. Oczywistością jest, że będą one dotowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego z pieniędzy podatników. Oferta Polskich Linii Lotniczych LOT wyniosła 14,3 mln złotych brutto, więc dopłata do jednego fotela wyniesie 300,57 złotych brutto.
Dla samorządu województwa lubuskiego kluczowy jest rozwój regionu, więc
hojnie dotowane są połączenia lotnicze z zielonogórskiego portu lotniczego, przeważnie wakacyjne, gdyż do tej porty jedynie rejsy LOT-u na z i do Warszawy były dostępne w otwartej sprzedaży, która mają sprawić, że regionalna gospodarka urośnie, gdyż do województwa zawitają zagraniczni inwestorzy. Fikcyjna „promocja regionu” kosztowała Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego (czyt. podatników) prawie 50 mln złotych, o czym wielokrotnie informował Rynek Lotniczy.
„Zaszczytny” proceder (obejście unijnego zakazu dotowania linii lotniczych przez samorządy) będzie kontynuowany w 2025 roku, gdyż
pod koniec listopada lubuski urząd marszałkowski rozpisał dwa przetargi na „promocję regionu” w lotach z Zielonej Góry do Warszawy i Londynu, wyasygnowawszy łącznie 24,8 mln złotych. Zapewne rozpisane zamówienia publiczne nie są jedynymi, jakie będą ogłoszone na 2025 roku, gdyż w letniej siatce połączeń znajdą się wakacyjne kurorty, a biura podróży we współpracy z liniami lotniczymi bez wsparcia finansowego nie są chętne do rozwoju zielonogórskiej oferty.
Dziś (piątek, 27 grudnia) minął termin na zgłaszanie ofert w przetargu na „promocję regionu” w rejsach do i z Warszawy. Nie jest zaskoczeniem, że jedyną ofertę złożyły Polskie Linie Lotnicze LOT, które oferują dotowane rejsy między Lotniskiem Chopina a portem w Babimoście od marca 2017 roku. Na sfinansowanie zamówienia samorząd planował przeznaczyć 11 626 016,26 złotych netto, co po doliczeniu 23-proc. podatku VAT dawało kwotę 14 299 999,99 złotych brutto. 11 minut po zamknięciu przetargu na platformie zakupowej pojawiła się informacja, że kwota wyasygnowana na sfinansowanie zamówienia wyniosła 15 milionów złotych brutto, wzrastając o 700 tys. złotych.
Rejsy Warszawa – Zielona Góra – Warszawa będą w 2025 roku realizowane – tak jak jest to obecnie – sześć razy w tygodniu. W ciągu 365 dni przyszłego roku LOT powinien zrealizować 313 rotacji (626 lotów), udostępniając w sprzedaży 47 576 foteli. Oferta narodowego przewoźnika wyniosła 14 300 000 złotych brutto. Polskie Linie Lotnicze LOT rejsy między „Okęciem” a Babimostem realizują przeważnie za pomocą embraerów E170/175, więc jeden lot dofinansowywany będzie kwotą 22 843,45 złotych brutto. Dopłata do jednego fotela wyniesie 300,57 złotych brutto.
Warto także dodać, że od 30 marca 2023 r.
embraer E175 o rejestracji SP-LIC lata z lekko zmienionymi barwami LOT-u. Maszyna posiada naklejkę promującą województwo lubuskie. To element promocji regionu przez LOT, po tym jak pod koniec 2022 r. wygrał on przetarg na obsługę rejsów łączących Zieloną Górę z Warszawą.